Дружество съкращава част от служителите си и в споразуменията за прекратяване е вписано, че им прехвърля безвъзмездно собствеността върху служебните лаптопи, които са ползвали до момента. Какъв документ трябва да изготвя, за да възстановим ползвания данъчен кредит при покупката на лаптопите?  Първоначално се насочих към протокол по чл. 66, ал. 3 от правлника, но той се отнася за липси, брак и унищожаване.
Част от лаптопите са закупени за под 5000 лв и съответно трябва да възстановим цялото ДДС. Други са над 5000, но пък не се изминали 5 години от покупката, така че за тях предполагам, че трябва да възстановим ДДС пропорционално на използвания период.

Освен самия документ, има ли нещо друго, което трябва да имам предвид при счетоводното отразяване на цялата операция?
Това приложение не е ли само за изплатени възнаграждения по договори за управление и контрол и то на лица от ЕС? В нашия случай повече лица са извън ЕС и ни фактурират извършени услуги.
Здравейте, през 2022 имам изплатени доходи от българска фирма към чуждестранни физически и юридически лица, за които е удържан данък при източника и съответно е подавана декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО всяко тримесечие. Сега лицата искат да им изпратим удостоверение от НАП за удържания данък, но доколкото разбрах, за да бъде издадено такова удостоверение, трябва да декларирам по някакъв начин списък с лицата и удържаните суми. Колега твърди, че информацията се подава в приложение към последната декл. по чл. 55 за годината, но аз не откривам такова. По-скоро ми се струва, че трябва да я подам с декларация по чл. 142, ал. 5 от ДОПК. Правилно ли се ориентирам?
 
Имам следния казус:
През ноември 2021 мой клиент купува стока и същия месеца я продава на друга фирма - аз съм включила в дневниците по ДДС и покупната, и продажната фактури, отчета съм прихода по 702 и съответно съм изписала стоката от 304. И по двете фактури не е извършено плащане, защото имат договорен отлагателен срок.

Сега обаче се оказва, че крайният клиент връща цялата стока поради рекламация и съответно моят клиент издава кредитно известие към фактурата от ноември за цялата сума. Аз ще "върна" стоката в 304 за сметка на 702. В същото време ще получа КИ и от първоначалния продавач, от който е купена стоката, като същата ще му бъде върната.

Въпросът ми е тези корекции в 702 и в 304 в 2021 г. ли трябва да ги начисля с МО /фирмата не е приключена и мога да го направя/, а сега в март да включа кредитните известия в дневниците и да отразя само ДДС-то? Или си отразявам всичко текущо в 2022 г., въпреки че касае корекция на миналогодишен приход?
Бонусът е платен в м.09 и опитвам да подам Д6 точно с код 8.
Едната от служителките на НАП каза, че не трябва да подавам Д1, а само Д6 - пробвах и това, но пак ми я върна.
Здравейте,
ако лицето е с ДУК то правилният код е 10. Код 90 е за СОЛ с личен труд, който се осигурява на друго място. С код 10 би трябвало да нямате проблем, ако посочите работните дни в позицията дни в осигуряване без осиг. вноски.
Ако приемем, че вариантът, който описвате ще си остане така - с код 90 вижте дали в Д6, която подавате нямате колона с вид плащане 5 и нули. Ако има - отстранете го макар, че е с нули. Д6 подайте само с вид плащане 8 и данъка - записът да е в 1 колона.
Аз също мисля, че правилният код е 10, но служителката на НАП ме инструктира да подам с 90. В Д6 действително има колона с вид плащане 5 и нули. Ще пробвам да я пусна по този начин, който казвате, пък дано я приеме. Благодаря!

t.trifonov66, в протокола имаше посочена причина за отхвърлянето, когато имаше проблем с Д1. При Д6 дава само, че не е приета и толкова - никакви подробности няма.
Здравейте, имам следния казус – на лице по ДУК без възнаграждение е изплатен еднократен бонус за постигнати добри резултати. Лицето се осигурява в друга фирма на максимален доход и съответно върху еднократния бонус се дължи само данък, без осигуровки. Уж елементарен случай, но системата на НАП отказва да ми приеме декл.1 и 6 и не ми изписва какъв е проблемът – само казва, че декларацията е върната. Звънях в НАП няколко пъти и всеки път ми дават различни отговори. Оказа се, че декл.1 трябва да се подаде с код на осигурен 90 вместо 10, както е за ДУК – коригирах го и сега декл.1 е ок. Обаче продължава да ми отхвърля 6-цата.
Някой имал ли е подобен случай – какво да направя, за да мине пустата декларация?

Ползвам ТРЗ на Микроинвест, ако това има значение.
Фирмата ни сключи групова застраховка "Живот и Злополука", по която са застраховани всички служители. Премията е под 80 лв месечно на човек и е изцяло за сметка на работодателя.

Доколкото разбирам премията за застраховката Живот ще бъде призната за социален разход, тъй като отговаря на критериите. Тъй като е под 80 лв данък няма да е дължим, но дължат ли се осигуровки?

Как да третирам премията за Злополуката /тази застраховка не влиза в списъка по § 1, т. 14 от ДР на ЗДДФЛ и не се признава за соц.разход/ - като допълнително възнаграждение на служителите ли? Трябва ли да я посоча при изготвяне на ведомостите и съответно да начисля върху нея осигуровки и данък? Или има съвсем друг начин на отразяване?
Аз помня, че миналата година имаше проблем, но по-късно го бяха оправили, ако не се лъжа. Сега не знам защо пак така се получава.
Същата работа и при мен - служителката в НАП първо каза да не подавам данни за човека, после се размисли и каза, че трябва да го включа, но не можа да ми каже как да реша проблема с грешката.Подадох за останалите, пък него после ще го мисля.
Четох, че миналата година пак е имало колеги с такъв казус и от НАП са им казали, че информацията трябва да се подаде. Не ми стана ясно обаче как. За човека са плащани осигуровки и данъци няколко месеца през 2020г.
Здравейте,
някой има ли идея как и дали се подава инфо за излатени доходи през 2020г. на починали лица.
На мен ми върна едната справка със забележка "липсва/некоректна стойност в поле ЕГН/ЛН/ЛНЧ/Сл.№" точно на починало миналата година лице. По телефона от НАП не можаха да ми кажат дали причината е, че е починало или има друг проблем (лицето е чужденец с ЛН). Не можаха да ми кажат и дали въобще трябва да го включвам в справката. На този етап мисля да подам за останалите служители, пък ще звъня пак след известно време да видя дали няма да попадна на някой, който може да ми помогне.
Здравейте, имам следния казус - фирма поема заплащането на магистратура в университет в ЕС на свой служител по трудов договор. Има получен инвойс от университета за платената такса. В инвойса не е начислен ДДС и е записано, че е услугата е освободена от ДДС съгл. законодателството в държавата на университета; няма и посочен ДДС номер. Въпросът ми е - трябва ли към тази фактура да се издаде протокол по чл. 117, трябва ли фирмата-получател да си самоначисли ДДС и, ако да - има ли право на данъчен кредит по този протокол?